top of page

ChatGPT ettevõtluses - tõhus ka eesti keeles

  • Infopesa OÜ
  • Apr 5
  • 6 min read

Külalisartikkel Veebime Koos (Veebimekoos.ee) spetsialistilt


Tehisintellekt, eriti ChatGPT, on muutunud ettevõtluses üha kättesaadavamaks ja võimsamaks tööriistaks. Paljud väikeettevõtjad Eestis on hakanud sellega katsetama, kuid tihti piirdutakse lihtsate küsimustega või pealiskaudse tekstigenereerimisega. Tegelik potentsiaal efektiivsuse tõstmiseks ja äritulemuste parandamiseks jääb sageli kasutamata. Kuidas siis liikuda edasi pinnapealsest proovimisest ja rakendada ChatGPTd oma äri heaks tõeliselt tõhusalt, suheldes seejuures mugavalt eesti keeles?


Selle artikli eesmärk on anda sulle konkreetsed näited ja nipid, et saaksid ChatGPT abil oma ettevõttes aega säästa ja paremaid tulemusi luua, seda kõike eesti keeles.



Sisukord



joonisel on ChatGPT rikkalikud kasutusvõimalused ettevõtluses ja eesti keeles

ChatGPT mitmekülgne rakendamine ettevõtluses - praktilised näited


ChatGPT kasutamine ettevõtluses ei piirdu kaugeltki ainult tekstide ja piltide loomisega. See on mitmekülgne tööriist, mida saab eesti keeles rakendada paljudes ärilistes tegevustes:


  • Ideede genereerimine ja ajurünnakud - kasuta seda uute turunduskampaaniate, blogiteemade, tootearenduse ideede, sotsiaalmeedia sisu või isegi ärinime väljamõtlemiseks. Esita küsimus ja palu pakkuda 10 erinevat varianti.

  • Probleemide lahendamine ja analüüs - kirjelda ärilist väljakutset (nt "müüginumbrid on langenud X tootekategoorias") ja palu ChatGPT-l pakkuda võimalikke põhjuseid ja lahendusi või analüüsida lihtsamaid andmeid (ole tundlike andmetega ettevaatlik!).

  • Õppimine ja oskuste arendamine - see on nagu personaalne mentor, kellelt võid küsida ükskõik mida, kartmata "rumalana" näida. Tahad õppida, kuidas luua toimiv Google Adsi kampaania? Kuidas koostada eestikeelne uudiskiri, mis ka tegelikult müüb? Kuidas alustada lihtsa veebilehe tegemist või isegi programmeerida väike abiskript? ChatGPT suudab selgitada keerulisi teemasid samm-sammult, anda juhiseid ja vastata sinu küsimustele omas tempos. Kui mõni programm või platvorm on uus, võid saata ChatGPT-le kuvatõmmiseid ja küsida: "Mis see nupp teeb?" või "Kuidas ma seda funktsiooni kasutan?".

  • Vigade otsimine ja parandamine - kui mõni tehniline lahendus (nt veebilehe koodijupp, Exceli valem) ei tööta, võid kirjeldada probleemi või näidata vea koodi/pildi kujul. ChatGPT suudab sageli tuvastada vea ja pakkuda parandusettepanekuid, millele sa ise ei pruugi tulla.

  • Sisu kohandamine ja ümberkirjutamine - anna ChatGPT-le olemasolev tekst (nt pikk aruanne) ja palu see kokku võtta, lihtsustada, muuta toon sobivamaks teisele sihtrühmale või kohandada see eestikeelsest formaalsest tekstist vabamas vormis sotsiaalmeedia postituseks.

  • Suhtlus ja klienditeenindus - kasuta seda e-kirjade, vastuste või isegi kõneskriptide mustandite loomiseks. See aitab tagada professionaalse ja järjepideva suhtluse.

  • Häälsuhtlus ja tulevikuvõimalused - ChatGPT mobiilirakendus võimaldab ka häälvestlusi eesti keeles, mis võib olla mugav liikvel olles. Tulevikus laienevad tõenäoliselt ka reaalajas ekraanijagamise ja veelgi paremad multimeedia analüüsi võimalused, muutes selle veelgi efektiivsemaks assistendiks.


Nii et hakkame aga pihta?

ChatGPT avakuva eesti keeles, valmis aitama ettevõtluse tõhustamiseks erinevaid tegevusi tegema.

Kuidas kirjutada häid ja selgeid käske (prompte)?


Kõige olulisem oskus ChatGPT efektiivseks kasutamiseks ettevõtluses on oskus anda täpseid ja läbimõeldud juhiseid ehk "prompte". See on "käsuinseneeria" (Prompt Engineering) tuum. Lihtsa küsimuse asemel, nagu "Kirjuta turundustekst või blogiartikkel", saavutad kordades parema ja toimivama tulemuse, kui annad põhjaliku sisendi. See on eriti oluline, kui vajad kvaliteetset tulemust just eesti keeles.


Tulemusi toova prompti loomiseks ettevõtluse ülesannete tarbeks võiksid järgida kolme sammu:


1. Määratle roll ja ülesanne

Ütle ChatGPT-le selgelt, millist rolli ta peaks täitma (nt "Sa oled kogenud B2B müügitekstide kirjutaja, kes tunneb Eesti turgu") ja mis on tema konkreetne ülesanne ("Sinu ülesanne on koostada eestikeelne e-kirja mustand potentsiaalsele ärikliendile X teenuse tutvustamiseks").


2. Anna selged reeglid ja juhised

See on efektiivse kasutamise võti. Mida detailsem oled, seda parem. Mõtle läbi ja anna juhised järgmistele aspektidele:

  • Pikkus - määra soovitud pikkus sõnades või tähemärkides, et vältida liiga üldist või liiga pikka teksti – näiteks blogipostituse jaoks 800 sõna, tootekirjelduseks 150 sõna või sotsiaalmeedia postituse jaoks 200 tähemärki.

  • Struktuur - kirjelda vajalikku ülesehitust. Kas soovid alapealkirju (H2, H3), punktloendeid või nummerdatud nimekirju? Kus ja millises formaadis? See aitab luua selge ja loetava sisu, näiteks teenuse kasude loetelu või samm-sammulise juhendi.

  • Toon - määra sobiv toon (ametlik, sõbralik, informatiivne, veenev, humoorikas), mis vastab sinu brändi häälele ja sihtrühmale – näiteks klienditoe vastus peaks olema empaatiline ja abivalmis, samas kui müügitekst võib olla veenvam ja otsekohesem.

  • Vorming - anna juhised sissejuhatuse, kokkuvõtte, pealkirjade või muude spetsiifiliste osade vormistamiseks. Kas kokkuvõte peaks olema lühike ja lööv või põhjalikumalt kordama põhipunkte?

  • Keel ja stiil - maini eelistatud termineid või palu vältida kindlaid väljendeid (nt liigne žargoon, passiivne kõneviis). Rõhuta eestikeelse korrektse, loomuliku ja professionaalse keelekasutuse olulisust. Kas on fraase, mida peaks kindlasti kasutama (nt kindel CTA - Call to Action)?

  • Väldi midagi - kas on teemasid, sõnu või lähenemisnurki, mida ChatGPT peaks kindlasti vältima?

  • Visuaalid - kui plaanid teksti lisada pilte või graafikuid, võid paluda ChatGPT-l lisada märgistusi, kuhu need peaksid tulema (nt "[Lisa siia pilt X kohta]" või "[Koht graafikule Y]").


3. Lisa vajalik kontekst ja täpsustused

Anna taustainfot sihtrühma (kellele kirjutad?), brändi (mis on sinu ettevõtte väärtused?), eesmärgi (mida soovid tekstiga saavutada?) kohta, et ChatGPT mõistaks paremini ettevõtluse spetsiifikat. Kui sul on näide heast tekstist (nt varasem blogipostitus, mis sulle meeldis), jaga seda ja palu ChatGPT-l sarnast stiili järgida. See aitab tal sinu eelistusi paremini mõista ja paremat tulemust just eesti keeles pakkuda.


Pro nipp: kui sa pole kindel, millist infot ChatGPT veel vajaks parima tulemuse genereerimiseks, küsi temalt otse! Lisa oma prompti lõppu: "Selle ülesande parimaks täitmiseks ja võimalikult efektiivse tulemuse saamiseks küsi minult vajadusel täiendavaid küsimusi, mille vastuseid võta ülesande täitmisel arvesse."


ChatGPT isikupärastamine enda ettevõtte vajadustele vastavaks


ChatGPT "Custom Instructions" (kohandatud juhised) on suurepärane võimalus muuta selle tööriista kasutamine veelgi efektiivsemaks ja personaalsemaks. See on justkui püsiv briifing, kus saad salvestada infot enda ja oma ettevõtte kohta ning eelistatud suhtlusstiili.


Seadetes leiad kaks lahtrit:

  • "Mida peaks ChatGPT sinu kohta teadma, et pakkuda paremaid vastuseid?"- siia saad sisestada infot oma äri (tegevusvaldkond, sihtgrupp, peamised tooted/teenused, brändi väärtused), oma rolli kohta ettevõttes ja muud püsivat konteksti. Ettevõtjana võid siin eristada ka erinevaid ärisuundi või projekte, andes juhiseid, millist konteksti millal eelistada.

  • "Kuidas sa soovid, et ChatGPT vastaks?"- siin saad määrata eelistatud tooni (nt alati professionaalne, aga sõbralik), vastuste pikkuse (nt pigem lühidalt ja konkreetselt), vormingu (nt kasuta alati punkte olulise info esitamiseks) ja keele-eelistused (nt vasta alati eesti keeles, väldi liigset anglistsismi).


See säästab märkimisväärselt aega, kuna sa ei pea igas uues vestluses kordama samu põhitõdesid. Samuti aitab see tagada vastuste järjepidevuse ja vastavuse sinu brändi stiilile. Inspiratsiooni selleks, milliseid juhiseid teised on kasulikuks pidanud, võib leida Facebooki AI gruppides ning veebifoorumitest nagu Reddit (otsides "ChatGPT custom instructions examples"), kuid kohanda need alati enda unikaalsetele ärivajadustele ja eestikeelsele kontekstile.


Kuidas luua endale isiklik virtuaalassistent (GPT bot)


Kui kasutad ChatGPT tasulist versiooni (Plus, Team, Enterprise), avaneb võimalus luua kohandatud GPT-sid – need on spetsiaalselt sinu ettevõtte vajadustele treenitud mini-assistendid. See viib ChatGPT kasutamise efektiivsuse ja automatiseerimise täiesti uuele tasemele.


Mõtle neist kui "otseteedest" korduvate ja spetsiifiliste ülesannete juurde. GPT assistendi loomisel annad talle:

  • Püsivad juhised - sarnaselt eelmises punktis kirjeldatud promptimise põhimõtetele, kuid need reeglid on assistendi jaoks alati aktiivsed.

  • Teadmised (knowledge) - saad üles laadida faile (nt PDF, TXT, CSV), mis sisaldavad sinu ettevõtte jaoks spetsiifilist infot: näiteks eestikeelne stiilijuhend, tootekataloogid, hinnakirjad, korduma kippuvad küsimused ja vastused, turundusplaanid jne. GPT kasutab seda infot oma vastuste koostamisel.


Pro nipp: väga palju erinevaid kohandatud versioone ehk virtuaalassistente on ka juba olemas ja kasutatavad (isegi eesti keeles, näiteks "eesti keele automaattoimetaja" - mine surfa seal kataloogis, kui ise veel kohe uut looma valmis ei ole ;)

ChatGPT valmis virtuaalassistendid, lai valik rakenduses, ka eesti keeles

Praktiline näide ettevõtlusest

Kujutle Eesti e-poe pidajat, kes müüb käsitööna valmistatud tooteid ja peab pidevalt lisama uusi esemeid oma veebipoodi (nt WordPressis). See on aeganõudev protsess. Ta loob GPT assistendi nimega eestikeelne tootekirjeldaja.

  • Juhistesse määrab ta täpsed reeglid:

    • Toote pealkiri: max 60 tähemärki, sisaldab peamist märksõna, eesti keeles.

    • URLi slug (permalink): väiketähed, sõnade vahel sidekriipsud, ilma täpitähtedeta.

    • Lühikirjeldus (meta description): max 160 tähemärki, müügile orienteeritud, kutsuv, eesti keeles.

    • Pikk kirjeldus: vähemalt 300 sõna, kasutab etteantud märksõnu, kirjeldab toote omadusi ja kasu kliendile, on vormindatud lõikudega ja alapealkirjadega, toon on soe ja isiklik, eesti keeles.

  • Teadmistesse laeb ta üles:

    • Oma brändi stiilijuhendi.

    • Faili parimate olemasolevate tootekirjelduste näidistega.

    • Loetelu olulistest märksõnadest, mida sageli kasutab.


Nüüd, iga kord kui ta soovib lisada uue toote, avab ta oma "eestikeelne tootekirjeldaja" assistendi, annab talle uue toote pildi ja paar peamist märksõna (nt "sinine keraamiline tass liblikatega"). ChatGPT virtuaalassistent genereerib mõne hetkega kogu vajaliku sisu (pealkiri, slug, lühi- ja pikk kirjeldus) vastavalt etteantud reeglitele ja stiilile, kasutades teadmistebaasi infot. Kuigi lõplik SEO peenhäälestus ja avaldamine võib vajada veel inimlikku kontrolli, on suur osa rutiinsest ja aeganõudvast tööst tehtud kordades kiiremini ja efektiivsemalt.


Soovid tasuta ChatGPT koolitust eesti keeles?


ChatGPT kasutamine ettevõtluses nii, et sellest pärselt ka abi ja kasu on, nõuab teadlikku ja strateegilist lähenemist, mitte ainult juhuslikku katsetamist. Meisterlikkus promptimises, tööriista isikupärastamine vastavalt oma äri vajadustele ja kohandatud GPT-assistentide loomine aitavad sul rakendada tehisintellekti täit potentsiaali.


Oluline on ju mõista, et ChatGPT on tööriist – selle efektiivsus sõltub sellest, kuidas SINA seda kasutad. Rakendades siin kirjeldatud nippe ja näiteid, saad muuta ChatGPT oma ettevõtte väärtuslikuks abiliseks, mis aitab säästa aega, parandada töö kvaliteeti ja leida uusi lahendusi – seda kõike mugavalt eesti keeles. Ära karda katsetada ja leida just need viisid, kuidas see tehnoloogia sinu äri kõige paremini teenib.


Kui tunned, et tahad neid teadmisi ja oskusi edasi arendada, siis on parim järgmine samm see: TASUTA 2-tunnine ChatGPT e-koolitus eesti keeles! 


Pilt VeebimeKoos veeilehelt, kus on kaks tasuta AI koolitust: ChatGPT ja DallE

Selle artikli autor on Veebime Koos (Veebimekoos.ee) spetsialist. Kui leidsid siit väärtust ja soovid ChatGPT ning teiste digitööriistade efektiivse kasutamise kohta ettevõtluses veelgi rohkem teada saada, uuri julgelt Veebime Koos veebilehelt lisamaterjale.

Comments


Commenting on this post isn't available anymore. Contact the site owner for more info.

Infopesa OÜ

Karksi-Nuia, Mulgi vald

reg.nr 14254827

Kontakt

+372 52 82 108

©2025 by Infopesa

bottom of page