top of page
Infopesa OÜ

Äriplaani struktuur - olulised teemad ja küsimused

Äriplaani struktuur ei ole kuskil kindlalt ja üheselt paika pandud, vaid saab välja tuua teemad / küsimused, millele üks hästi koostatud äriplaan peab vastused andma. Need küsimused on olulised ka siis, kui kaalud äriplaani tellimist väljastpoolt. Intervjuul projektikirjutajaga pead just nende küsimuste põhjal kogu olulise eelinfo jagama.


Äriplaani üleüldisest vajalikkusest oleme kirjutanud pikemalt artiklis: Hea äriplaani koostamine - nõuanded ja soovitused. Põhjalikult läbitöötatud äriplaan annab hästi edasi sinu äriidee ainulaadsust, kogu vajalikku taustainfot, eesmärke ja ka ettevõtte potentsiaali ning jätkusuutlikkust. Äriplaani kirjutamise protsess ise aga aitab sul endal saada paremini aru oma ettevõtte tugevustest ja nõrkustest ning tulevikuplaanidest.


Erinevate ettevõtlustoetuste taotlemisel on üldjuhul ette antud konkreetne äriplaani vorm koos täpsustava ja suunava lisainfoga. Selline ühtne vorm tagab, et kõik olulised teemad oleksid kindlasti kaetud (nad ei pea ekstra lisainfot küsima) ning samuti lihtsustab selline ühtsus oluliselt äriplaani hindamise protsessi.


Neid samu äriplaani vorme võib kasutada ka muul põhjusel äriplaani kirjutamise tarbeks inspiratsiooni otsimiseks. Näiteks Töötukassa EVAT äriplaani vormi leiab nende lehelt ning Starditoetuse äriplaani vormi EAS-i lehelt.


Äriplaani struktuuri olulised osad

Järgnevalt toome aga välja kümme erinevat teemat ja küsimust, millele üks hea äriplaan kindlasti vastused andma peaks. Kui sul on igale neist küsimusest juba mingigi vastus olemas, siis on päris hea algpunkt äriplaani kirjutamiseks juba olemas.


1. Kes me oleme?

  • Ettevõtte kirjeldus - ettevõtte nimi, juriidiline struktuuri (osaühing, aktsiaselts vm), asukoht ja tegevusala.

  • Missioon ja visioon - missioon selgitab ettevõtte põhieesmärki ja selle olemasolu põhjust, visioon aga ettevõtte pikaajalisi ambitsioone

  • Ajalugu - kui tegu pole alles alustava ettevõttega, siis kuidas ja millal ettevõte asutati? Millised on olnud senised arengud ja saavutused?

2. Mis on meie tooted või teenused?

  • Tootekirjeldus - milliseid tooteid või teenuseid pakume? Kirjelda oma tooteid või teenuseid põhjalikult, tuues välja nende peamised omadused ja eelised.

  • Unikaalsus - mis teeb meie pakkumise eriliseks või paremaks kui konkurentide omad? Kuidas lahendab kliendi probleeme tõhusamalt või täidab mingit senini täitmata turunišši.

  • Arendusplaanid - millised on tulevikuplaanid või -võimalused toodete või teenuste edasiarendamiseks või potentsiaalsed uued nišiturud.


3. Kes on meie sihtturg?

  • Turusegment - kes on meie sihtrühm? Millised on nende demograafilised ja käitumuslikud omadused (vanus, sugu, elukoht, sissetuleku suurus, hobid, harjumused jne)?

  • Turu suurus ja kasv - kui suur on meie sihtturg ja milline on selle kasvupotentsiaal? Kirjelda võimalusel koos statistiliste näitajatega - mitmekülgseid andmeid leiab Statistikaameti lehelt.

  • Kliendivajadused - milliseid probleeme meie tooted või teenused kliendi jaoks lahendavad? (Klient ei osta kunagi toodet või teenust, ta ostab lahendust oma murele või vajadusele)


4. Kes on meie konkurendid?

  • Konkurentsianalüüs - kes on meie peamised konkurendid? Leia vähemalt 3 konkreetset ettevõtet nimeliselt ja tutvu nende andmetega teatmik.ee portaalis, nende kodulehe ja sotsiaalmeedia kanalitega, uuri nende hindu ja tagasisidet. Vajadusel tee ise või lase sõpradel teha mõni testpäring või -ost.

  • Konkurentsieelised - millised on meie konkurentide tugevused ja nõrkused? Kuidas me eristume neist? Eristumine peaks olema rohkemat kui vaid hinnaga. 


5. Milline on meie turundus- ja müügistrateegia?

  • Turundusplaan - kuidas kavatseme jõuda oma sihtkliendini? Milliseid turunduskanaleid ja -meetodeid kasutame (nimeta reaalseid kanaleid), milline on selle eelarve?

  • Müügi- ja jaotuskava - kuidas toimub meie toodete või teenuste müük ja jaotus (pood, veebipood, vahendajad)?

  • Hinnakujundus - milline on meie hinnastrateegia ja miks (odav, keskklassi või hoopis custom-made nišitoode)? Omahinna arvutus. Konkurentide hinnad.


6. Kuidas on ettevõte struktureeritud ja juhitud?

  • Juhtkond - kes kuuluvad juhtkonda ja meeskonda ning milline on nende taust, haridus ja töökogemus?

  • Organisatsiooniskeem - milline on ettevõtte struktuur ja töötajate rollid? Kes vastutavad erinevate ülesannete eest. 

  • Meeskonna tugevused - millised on meie meeskonna tugevused ja oskused, mis aitavad ettevõttel edu saavutada? 


7. Kuidas toimub meie igapäevane tegevus?

  • Tootmisprotsessid - kuidas toodame või tarnime oma tooteid või teenuseid? Kirjelda samm-sammuliselt üks näidisprotsess kliendi päringust/ostusoovist alates kuni toote müügi / teenuse osutamise ja järelteeninduseni. 

  • Logistika ja tarneahel - kuidas toimub tarneahel ja logistika? Kas vajalikud on laovarud? Kui jah, siis millised kulud sellega kaasnevad?

  • Tarnijad ja partnerid - kes on meie peamised tarnijad ja koostööpartnerid? Sealhulgas tugitegevuste partnerid nagu nt raamatupidamisteenus.


8. Milline on meie finantsplaan?

  • Eelarve - millised on meie prognoositavad tulud ja kulud? Nii igakuised püsikulud, sh tööjõukulud kui ka kord kvartalis/aastas tehtavad kulud.

  • Finantsprognoosid - millised on meie rahavoogude prognoosid, kasumiprognoosid ja bilansid? Kui ise oma exceli tabelit koos valemitega ehitada ei taha, siis kasuta põhjana näiteks EAS-i finantsprognooside tabelit.

  • Finantseerimisvajadus - kui palju rahalisi vahendeid on alustamiseks/kasvamiseks vaja, kuidas see saadakse (omakapitalist, omaniku laenust, ettevõtlustoetusena, investoritelt või pangalaenuna) ja milleks seda täpselt kasutatakse? 


9. Millised on meie peamised riskid ja kuidas me neid haldame?

  • Riskianalüüs - millised on peamised riskid, mis võivad ettevõtet mõjutada? Nii sisemistest teguritest (ettevõttest, selle tegevusest ja meeskonnast) tulenevad riskid kui ka välistest teguritest nagu üleüldine majanduskeskkond, seadusandlikud muudatused, tehnoloogilised edasiarengud jne.

  • Riskijuhtimisplaan - kirjelda võimalusi ja tegevusplaane ootamatute olukordade ja varasemalt välja toodud riskide leevendamiseks.


10. Millised on meie tulevikuplaanid?

  • Kasvustrateegia - millised on plaanid ettevõtte kasvu ja laienemise jaoks?

  • Innovatsioon - kuidas plaanime innovatsiooni ja uute võimaluste kasutamist?

  • Pikaajalised eesmärgid - millised on meie pikaajalised eesmärgid ja plaanid nende saavutamiseks?



Äriplaani olulisim osa - kokkuvõte

Kokkuvõte on üks olulisemaid osi äriplaanis, sest see annab lugejale kiire ülevaate sinu äriideest ja selle potentsiaalist. See on tiitellehele järgnev maksimaalselt ühe lehekülje pikkune ülevaade, kus peaks olema leitav järgmine info:


  • ettevõtte nimi, asukoht, tegevusvaldkond

  • lühidalt peamised tooted või teenused

  • turu ja sihtgrupi lühikirjeldus, teie koht turul

  • mille poolest erinete konkurentidest

  • finantseerimisallikad, finantseesmärgid, kasvuprognoosid.


See lehekülg on oluline, sest see määrab, kas edasi lugemist jätkatakse. Seetõttu soovitatakse äriplaani kokkuvõte kirjutada alles viimasena, pärast kogu ülejäänud plaani valmimist. Kui kõik muu on paigas - äriplaan kirjutatud, rahavoogude tabelid koostatud ja idee jätkusuutlikkus tagatud - siis saab selle idee veenvalt ühele leheküljele kokku võtta.


Samuti võib Chat GPT sind kindlasti selles aidata. Kui ülejäänud äriplaan on valmis, kõik kirjeldused ja analüüsid on tehtud, siis sisesta oma dokument Chat GPT-sse ja lase tal luua selle põhjal lööv ja huvitav kokkuvõte. Selgita talle selgelt, milline on selle eesmärk ja mida selle abil saavutada soovid.


Disclaimer! Kui sinu ettevõtte äriplaan on täiesti ainulaadne ning sisaldab tundlikku teavet või ärisaladusi, siis ära sisesta seda Chat GPT-sse. Nad kasutavad sisestatud materjali oma keelemudelite robotite täiendamiseks ning võivad kasutada sinu teavet vastuste andmiseks teistele!


Näide heast kokkuvõtte struktuurist: "Meie ettevõte XYZ OÜ asub Tallinnas ja pakub uuenduslikke tarkvaralahendusi väikeettevõtetele. Meie eesmärk on muuta äriprotsessid tõhusamaks ning meie soov on olla juhtiv tarkvarateenuste pakkuja Baltikumis. Meie põhitooteks on pilvepõhine raamatupidamistarkvara, mis võimaldab ettevõtetel hõlpsalt ja turvaliselt oma finantse hallata. Meie sihtgruppi kuuluvad väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted, kellel on kasvav vajadus kaasaegsete lahenduste järele. Eesmärk on saavutada esimese aastaga 500 klienti ning jõuda kolme aastaga kasumisse."


Vajad abi äriplaani kirjutamisel?

Kui nüüd tunned, et vajaksid abi äriidee üle arutlemisega või äriplaani kirjutamisega, siis võid julgelt meie poole pöörduda. Pakume nii tunnipõhist nõustamist ja abistamist 40€/h kui ka osalist või täismahus äriplaani kirjutamise teenust.


Orienteeruvalt on täismahus äriplaani kirjutamise teenuse hinnad järgmised:

  • Töötukassa EVAT äriplaani kirjutamine - hind alates 600€

  • EAS-i Starditoetuse (2024) äriplaani kirjutamine - hind alates 1200€

  • PRIA toetuste taotlemise äriplaani kirjutamine - hind alates 1000€

  • Muude toetusprojektide kirjutamine - hind kokkuleppel

Osalise äriplaani kirjutamise puhul oleneb teenuse hind juba valmis oleva töö mahust.


Esmane konsultatsioon meiega on aga tasuta - sedasi saame kahepoolselt veenduda, kas ja kuidas just meie saaksime sulle abiks olla!


Tasuta konsultatsiooni jaoks palun täida see küsimustik ning võtame sinuga esimesel võimalusel ühendust ning pakume välja sobivaid aegu telefoni- või videokõneks.



Airika Lainoja, ettevõtlusmentor ja ärinõustaja, äriplaanide kirjutaja

Airika Lainoja

Ettevõtlusmentor ja ärinõustaja


airika(ät)infopesa.ee

+372 5282108

Infopesa OÜ

49 views0 comments

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page